Visste du at ledernes evne til å ta grep og bry seg om medarbeiderne på en positiv måte er organisasjonens fremste konkurransefortrinn og i høy grad med på å forutsi organisasjonens suksess (Judge, Piccolo & Ilies, 2004). Vi erfarer at medarbeidere som har det bra, gjør det bra, og at de har gode ledere med stor bevissthet omkring egen rolleutøvelse!
Sentralt i arbeidet med å styrke ledelse som konkurransefortrinn er å utvikle effektive ledergrupper. En effektiv ledergruppe er en ledergruppe som oppnår sine mål, som øker medlemmenes evne til å samarbeide med hverandre, og som skaper utvikling og motivasjon for sine medlemmer (Bang og Midelfart, 2020). Men hvordan sikre at ledergruppen er på sitt beste og leverer resultater? At den håndterer og utnytter både utfordringer og muligheter, og at det er god kontakt og samarbeid på tvers i organisasjonen? Bjørnson Organisasjonspsykologene har lang erfaring med ledergruppeutvikling. Våre erfarne konsulenter vet mye om de vanligste utfordringene slike grupper står i, og hvordan man skaper dynamikk, utvikling og vekst.
Virksomheter som engasjerer eksterne konsulenter i lederutviklingsarbeidet anbefales derfor å forsikre seg om at konsulentene kan ledelsesfaget, forstår sin egen rolle og har de rette ferdighetene. Han eller hun må forstå virksomhetens utviklingsbehov i lys av nåsituasjon, rammebetingelser, strategier og mål. Når Bjørnson bidrar i utviklingen av ledelse, er vi opptatt av å avklare hvilken effekt lederutviklingstiltaket skal ha på kundens arbeidsmiljø, prestasjoner og økonomiske resultater.
Flere studier viser en sammenheng mellom ledelse, medarbeideres reaksjoner og økonomiske resultater. Rogaleder, en ledelsesundersøkelse i regi Bjørnson med 125 virksomheter i Rogaland og over 5000 deltakere dokumenterer en rekke positive effekter av god ledelse. Blant annet har virksomheter med de beste skårene på «opplevd ledelse» medarbeidere som er mest enig i hvordan virksomheten styres, opplever den høyeste tilhørigheten og ønske om å bli værende, og har høyest tillit til egen leder og ledelsen. Foreløpig konklusjon i undersøkelsen er også at det er en korrelasjon på 0.2 mellom opplevd ledelse og resultatgrad.
Minst like viktig som målbare resultater, er imidlertid de kvalitetene deltakerne i lederutvikling tilegner seg. Økt selvinnsikt og selvtillit, evnen til å tenke både kortsiktig og langsiktig, definere en problemstilling og kunne ta de riktige beslutningene samt håndtere risiko er noe av det deltakerne tilegne seg.
Trening gjør mester. Trygge ledere betyr helhetlig ledelse, kulturbygging og en virksomhet klar for nye utfordringer og for framtiden.