Årets tema - Det digitale skiftet - skapte stort engasjement blant de over hundre deltakerne som var samlet på Clarion Hotel Air.
- Det digitale skiftet endrer måten vi tenker forretningsmodell, ledelse og marked på. Mange ledere vil få en bratt lærekurve, men oppleve vekst og utvikling i lederrollen hvis de møter utfordringene proaktivt. På årets Bjørnsonkonferanse var målsettingen å bidra til økt kunnskap om digitalisering i næringslivet, og belyse hvilke implikasjoner dette har for lederrollen. Når vi samler dyktige foredragsholdere med interessante perspektiver på digitalisering, ledelse og forretningsutvikling og fyller salen med toppledere som deler egne og lærer av andres erfaringer, er vi fornøyd, sier daglig leder i Bjørnson Organisasjonspsykologene, Ingrid Ottesen.
Konferansen ga både ny og viktig kunnskap, mente deltakerne. Her er tre av dem.
For meg som ofte er på fagkonferanser, ga Bjørnsonkonferansen nye og spennende perspektiver på organisasjon, ledelse og ikke minst det viktige som nå skjer i det digitale skiftet. Ved siden av ny kunnskap, er det både viktig og interessant å utveksle erfaringer med representanter for andre bransjer.
Noe av det viktigste med en konferanse som dette, er fokuset på ledelse i omstilling, og den tillit enhver organisasjon er avhengig av. Spesielt viktig er dette i den krevende situasjonen mange virksomheter har vært de siste årene. Bjørnsonkonferansen er viktig. Her får vi faglig påfyll av noen av bransjens beste.
God miks av innlegg, presentert av foredragsholdere med mye erfaring. Mange problemstillinger knyttet til ledelse og organisasjon er universelle og like aktuelle, uansett bransje. Selv synes jeg et av de viktigste spørsmålene er hvordan vi finner balansen mellom det bestandige og alt det nye. Begge deler er viktig, men krever ulike rammer.
Bjørnsons tenketank er et fast innslag hvert år. Blant årets innspill fra salen:
I forbindelse med årets konferanse offentliggjorde Bjørnson at de i 2018 vil gjennomføre en ny Rogaleder-undersøkelse. Siden 2009 har den vært gjennomført tre ganger med 125 deltakende bedrifter og cirka 5000 medarbeidere. Målet er å gi økt innsikt og kunnskap om ledelse som konkurransefortrinn. Den kommende undersøkelsen vil også ha fokus temaet fra årets konferanse, nemlig hvordan bedriftene takler de digitale utfordringene.