Ledelse

Usikre tider gir store muligheter for kreative og nytenkende ledere

Publisert:
21. april 2020

Statlige ordninger og kriselån til tross: Koronapandemien vil gjøre at verdiskapingen og veksten i næringslivet flater ut og kan hende går i minus. En av de største usikkerhetsfaktorene er at vi ikke vet hvor langt ned vi skal før kurven igjen vender oppover.

Det sa sjeføkonom Kyrre M. Knudsen (bildet) i SpareBank1 SR-bank i et webinar i regi av Bjørnson Organisasjonspsykologene denne uken.

Her er et sammendrag av innholdet i webinaret, hvor han og psykologspesialist Øivind Bjørnson deltok.

Hva er status i næringslivet akkurat nå?

Kyrre M. Knudsen: Økonomien har fått et sjokk, en nedgang vi aldri har opplevd maken til, i hvert fall ikke i vår tid. Mange bedrifter tvinges til å stenge, andre opplever sterk omsetningssvikt, mens andre merker utfordringene i form av stor usikkerhet. Det mest krevende er at vi ikke vet hvor langt ned vi skal, og hvordan oppgangen blir.

Hvor alvorlig er situasjonen på kort, mellomlang og lang sikt? Hvordan vil næringslivet se ut når vi kommer ut i andre enden av denne mørke tunellen?

Kyrre M. Knudsen: Økonomisk sett har vi nå satt alle de økonomiske støttehjulene på, blant annet gjennom Norges Banks tiltak. Og så fikk vi i gang økt bruk av statens penger, eksempelvis ved å avlaste virksomhetene som permitterer, eller ved gi ekstra lån til næringslivet. Det vil imidlertid uansett bli lavere aktivitet i en periode, noe som også betyr flere arbeidsledige.

Hvilke bransjer får det tøffest?

Kyrre M. Knudsen: En av de bransjene hvor vi merker følgene aller mest nå, er innen alt som har med reiseaktivitet å gjøre, det vil si luftfart, hotell, servering og en del varehandel. I tillegg kommer mange private tjenester som har vært stengt ned, en-til-en-tjenester, tannleger, frisører osv. Noen av disse vil komme raskt tilbake. Mange er eksempelvis klare for frisøren igjen. I hotellbransjen derimot er situasjonen litt annerledes. Her er det ikke like sikkert at vi kommer til å gå tilbake til gamle reisevaner med det første.

Hva med energisektoren, som så vidt hadde kommet seg etter en nedtur. Hvordan vurderer du denne situasjonen?

Kyrre M. Knudsen: Koronapandemien i seg selv er forhåpentlig mer kortsiktig. De indirekte følgene er noe helt annet. Mange hadde gode ordrebøker, etter å ha lagt bak seg 15-20 prosents vekst i 2019. Slik sett var bransjen tilbake igjen. Men det som skjer nå er at alle oljeinvesteringer vil bli vurdert i et mer kritisk lys. Vi hadde også planlagt for vekst og oppgang på norsk sokkel dette året, mens det nå trolig blir en nedgang. Ettersom aktivitet på sokkelen planlegges i et langt perspektiv, vil det kanskje gå både ett, to og tre år før vi vil merke den fulle effekten av dette. Vi kan se et fall i investeringer ned mot halvparten av der vi er nå om et par år. Alle beslutninger er imidlertid ennå ikke tatt. Så mye kan skje, også i positiv retning. For Rogaland kan det imidlertid bli slik at når vi først kommer ut av det som er forårsaket av korona, møter vi nedgang i oljeindustrien.

Hva er de viktigste egenskapene i næringslivet nå for å møte utfordringene vi står overfor?

Kyrre M. Knudsen: Det er viktig å orientere seg om hva som skjer, hvilke muligheter vi har på kostnadssiden, hvilke støtte kan vi få, hva i det hele tatt gjør når inntektene faller bort og ikke minst – den dagen økonomien åpner igjen. Det er også viktig å være ute og søke råd, engasjere styrer og ressurspersoner, samt å være synlige.

På bakgrunn av bildet som tegnes, hvilke type ledere det er behov for?

Øivind Bjørnson: Hvis vi ser på ledelsestrender gjennom tidene, har vi hatt ulike varianter. Såkalt scientific management som er basert på grunntanker preget av struktur og system. Så kom motreaksjonen, human relations, hvor man i større grad vektla mennesker og relasjoner. Erfaring viser at ved kriser er vi mest opptatt av det som går på struktur og system. Så i tiden framover, tror jeg struktur og system kommer sterkere.

Hva blir viktig for ledere i tiden framover? Må de være flinkere til å håndtere uforutsigbarhet?

Øivind Bjørnson: Selv om ting for tiden forandrer seg fort, kan vi være trygge på at den såkalte endringspsykologien vår er ganske lik. Vi har en tendens til å reagere relativt likt, uavhengig av hva årsaken til endring er. Når det gjelder medarbeiderne i tiden som kommer, vil de være opptatt av løsninger som oppleves riktige. Det vil fremme evne og vilje til endring. Videre må de oppfatte det som skjer som å angå dem selv, og som viktig. Og sist, men ikke minst må det oppleves godt. At det utgjør en positiv forskjell.

Hvor er vi 12 måneder fram i tid - hvordan tror du vi vil se tilbake, og hva er situasjonen i næringslivet da?

Kyrre M. Knudsen: Det aller meste av nedgangen vil da ligge bak oss. Aktiviteten stiger, og antallet arbeidsledige faller. Det vil fortsatt være en del forskjeller og utfordringer bransjene imellom, eksempelvis innen reiseliv. Hotellene er nok ikke fullbooket, og reisemønsteret vårt er trolig mer lokalt og nasjonalt enn internasjonalt. Om et år er vi nok også i gang med den store debatten om hvordan vi skal trekke tilbake de statlige støttepakkene på en rettferdig måte.

Kontakt Oss

Ta kontakt