Av de 800 bedriftene som deltok i SpareBank 1 SR-Banks siste konjunkturbarometer, venter 6 av 10 vekst. Det raske omslaget fra nedgang til oppgang blant oljebedriftene, kan føre til at oppturen blir overraskende sterk, og det kan også gi noen utfordringer. Arbeidsledigheten er allerede lav. Svak kronekurs og gode tider i våre naboland bidrar til økt konkurranse om arbeidskraften. I følge Sjeføkonom Kyrre M. Knudsen vil god bruk av innenlandsk arbeidskraft og tilflyt av arbeidskraft, samt økt produktivitet bli viktig for å realisere bedriftenes vekstplaner.
Bjørnson Organisasjonspsykologene har vært en sentral aktør i utvikling av organisasjoner og ledere siden 2001. Vi har vært tett på konsekvensene av nedturen som har preget næringslivet i Rogalandsregionen siden høsten 2014. At det nå rapporteres omslag og positive utsikter er gledelig.
Selskap som tenker langsiktig og investerer i humankapital og ledelse, holder på gode medarbeidere og tiltrekker seg nye, enten markedet er i oppgang eller nedgang.
- Verdigrunnlaget blir syretestet i vanskelige tider. I møte med arbeidstakere som har stått gjennom krevende nedbemanninger og omstillinger er ikke det viktigste spørsmålet om en bedrift har nedbemannet eller ikke. Det som avgjør er om prosessen rundt nedbemanning og omstilling ble oppfattet ryddig og rettferdig, sier Ingrid Ottesen, daglig leder i Bjørnson Organisasjonspsykologene.
Sentralt i kampen om arbeidskraften er hvilken historie bedriften kan fortelle sine medarbeidere, kunder og jobbkandidater. Hva gjør bedriften for å lære, utvikle ansatte og kompetanse, hvordan utnyttes nye forretningsmuligheter?
Oppturen skjer i en tid der det digitale skiftet endrer forretningsmodeller, lederrollen og innholdet i den enkeltes arbeidsdag. Digitalisering av hittil menneskelige tankerekker og beslutningsprosesser er i ferd med å endre hverdagen i alle bransjer.
- Mange ledere vil få en bratt lærekurve, men kan oppleve vekst og utvikling i lederrollen hvis de møter utfordringene proaktivt, sier Ottesen.
Bjørnson erfarer at det kreves god læringsevne for å skape resultater når endringer skjer raskere og oftere enn før.
- Mennesker og organisasjoner med forståelse for hva som skjer under press og stress, øker egen robusthet. Det å bygge folk, bygger business, sier Ottesen.
Bjørnson erfarer at arbeidsgivere som bruker tid på menneskelige reaksjoner ved omstilling bidrar til psykologisk trygghet og økt robusthet på individ- og organisasjonsnivå. Endringer oppleves bedre, og blir bedre.
Professor Mari Rege ved Handelshøgskolen ved UiS skriver, i sin faste spalte i DN, at omstillingskompetanse kan utvikles og læres. Hun viser til OECD rapporten «Skills for Social Progress: The Power of Social and Emotional Skills» der hovedbudskapet er at skolesystem som systematisk støtter opp om barnas sosiale og emosjonelle utvikling, vil gi en mer innovativ, lærende og omstillingsdyktig arbeidsstyrke.
- I et arbeidsmarked i rask endring vil positiv opplevelse av omstilling redusere negativt energitap og gjøre virksomheter bedre i stand til å realisere forretningsmuligheter. En trygg og robust organisasjon er en viktig forutsetning for å sikre godt samspill og samskaping på tvers av organisasjoner og fagområder, sier Ottesen.
Bjørnson har lang erfaring i å forvalte humankapital på en god og lønnsom måte, og tar samme medisin de anbefaler sine kunder.
- Kundene våre gir oss en skåre på 5,5 av 6 når vi spør dem hvor fornøyd de er med våre leveranser totalt sett. Det gjør oss stolte og motiverer til å bli enda bedre, forteller Ottesen og forsetter.
- Gjennom nedgangsperioden valgte vi å videreføre investeringen i egne ansatte og styrke selskapets samlede kompetanse, selv om det innebar at vi måtte bruke «krigskassen». Noe annet var ikke et alternativ.
I likhet med mange av våre kunder har Bjørnson en sterk prestasjonskultur bygget på kjerneverdiene fagkunnskap, engasjement, lønnsomhet og tillit. For å sikre god bærekraft er vi opptatt av å snakke åpent om vår prestasjonskultur.
- Vi deler både suksesshistorier og krevende oppgaver. Det bygger tillit, trygghet og styrker oss som individ og team. Vi skaper en robusthet i egen organisasjon som vi tar med oss i møte med kunder. Det rigger selskapet for vekst, sier Ottesen.
Bjørnson tror helhjertet at dyktige ledere bidrar til mer engasjerte medarbeidere, bedre samspill, økte prestasjoner og verdiskaping. I dag er vi strategisk samarbeidspartner for en rekke bransjeledende selskaper i Norden.
Vi har høy etterspørsel etter våre tjenester innen ledelse og organisasjonsutvikling og søker nå seniorkonsulenter som vil skape merverdi for våre kunder og bidra til å realisere Bjørnsons strategi for vekst og utvikling.