Foredrag:

Konflikthåndtering - en naturlig del av lederrollen

I gjennomsnitt opplever 28 % av yrkesaktive at de ofte, eller av og til, er involvert i ubehagelige konflikter på arbeidsplassen. Konflikt og konflikthåndtering er både en vanskelig og viktig del av lederrollen.

Det er ikke uvanlig at stemningen kan dra seg til, for der mennesker møtes blir det innimellom vanskelig. Og det er heller ikke ønskelig å unngå det vanskelige. Og det er nettopp det. Lederrollen innebærer også å forebygge og ta forkloke grep - konflikter kan også være utviklende og dialogen kan fortsette.  

Konflikten eskalerer

Sammen med konflikt hører ofte svært blandede følelser. Det er forskjell på å ha følelser, å bruke følelser, og å la seg styre av følelser. Sakskonflikt blir til personkonflikt - og det smerter. Både personlighet, kultur, kjønn og dynamikk vil påvirke konfliktstilen i teamet og til hver enkelt.  

Bjørnson gir deg opplæring hvordan du kan forebygge og håndtere konflikt gjennom:

  • Å systematisk kartlegge og prioritere arbeidsmiljøutvikling.  
  • Å følge opp medarbeidere og ta tidlig tak i utfordringer mellom kolleger.  
  • Å jobbe med team og teamdynamikk og utvikle kulturer for og hvordan dere håndterer og snakker sammen ved uenighet.  
  • Å gjøre rutiner og roller knyttet til konflikthåndtering kjent i organisasjonen.

Konflikter koster  

Som leder er forebygging og håndtering av konflikt en vanskelig og viktig del av lederrollen. I Bjørnson vet vi at det følger kostnad for team å stå i fastlåst uenighet og konflikter over tid. Det gjelder både faglig og personlig uenighet. Det får konsekvenser for helse, trivsel, prestasjoner og arbeidsmiljø.